Marita

LITE SAKER SOM DU INTE VISSTE OM BAD
  • Bad i havet som avkoppling och njutning var länge lyx för överklassen. Men efter första världskriget spreds badandet till alla samhälls klasser.
  • I Sverige blev det lag på två veckors semester 1939, och då började allt fler att bada i hav och sjöar..
  • Badbollen lanserades i Kalifornien 1938.
  • På 1800-talet bar kvinnor klänningar med isydda tyngder för att tyget inte skulle flyta upp i vattnet
  • Bikinin designades 1946. Namnet kommer från Bikini atollen i Stilla havet.
  • 1774 blev Gustavsberg, söder om Uddevalla den första svenska havsbadorten.
  • Sveriges första gemensamma havsbad för kvinnor och män gjorde skandal i Mölle i början på 1900-talet.
  • Badkruka är en person som inte är så förtjust i att bada. Ordet kommer från ett gammalt dialektord för krake,kruker dvs en feg typ.
  • Badskor började vi använda på 1960-talet. Amerikanerna lånade modellen från Japan och massproducerade skorna i plast.
  •  
Ja det var lite intressanta" roliga att veta saker" som jag hittade i en veckotidning idag. Regnigt väder gör att man håller sig inne och då blir det läsning i både tidningar och böcker. 
Jag skippade till o med handlingen på förmiddagen tack vare att regnet vräkte ner. Men Bamse och jag hann i alla fall hem innan det började i morse.
Tänk, att om två dagar går vi in i sista sommarmånaden, Augusti. Den kan, om man har tur, vara nog så varm och skön. Men dom fina ljusa sommarkvällarna är över för den här gången.
 
En sån söt liten gris jag hittade på nätet♥♥♥
Hebbe

Ja du,inte är det väl världens bästa konservöppnare,,hade lite problem i början,krävs rätt handhavande,,inget jag kommer att använda tror jag..Haé Kram.

Znogge

Det läste jag också! Vår dotter är journalist på tidningen i fråga så självklart prenumererar jag :-) Numera är jag ingen badkruka utan badade en halvtimme i sjuttongradigt vatten. Nästan så att jag överraskade mig själv!

Henrik Olsson

Utvecklingen går i alla fall framåt! :P

Carina

Kul att få veta lite mer om bad.:)

Moi

De där tyngderna i baddräkten behöver inte jag. De är inbyggda :)
Hoppas augusti bjuder på nån möjlighet till sköna kvällar
Kram

Yvonne

Det var en hel del om bad!! ..Min bikinitid är förbi :-) Natti!Kram o Pööösssss

Yvonne

Godmorgon! Idag har jag SOL! Ha en bra dag Morgonkram!

Hebbe

Hej du..Dagen startade helmulen här,men nu har solen tagit över,men det driver in svarta fula moln,,så innan kvällen kan det bli annat..Haé Kram.

PaulaHelenas

Här var det soool imorse :) Än har det inte regnat här, just nu lite mulet. Var o handla till stan o där öste regnet ner.....Hoppas på en härlig höst!
Kram o ha en fin kväll!

Yvonne

Vi har haft fint väder här Inte varmt precis men inget regn!! Kramen och nattapööössen

Henrik Olsson

Sv: Det var bättre också! :)

Yvonne

Godmorgon! Jag orkade inte heller se filmen färdig! Ha en bra dag Morgonkram!

Nett

Bad har det blivit en hel del för mig nu den sista veckan, det har varit det enda sättet att svalka av kroppen i 30 graders värme. Skönt, men även skönt att komma hem trots vädret. Kram

Herr Nilssons Fru

Haha ja de hade jag inte en aning om.
Men en sån baddräkt har jag nästan...:)
Lyckos dig som har ett sånt härlig stor galleria i din närhet, antar du såg på fejsan att jag strosade omkring där, men hade alldeles för lite tid, var ju bara på hastig genomresa.
Kramiz

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress