Marita

ETT ÄPPLE OM DAGEN
Det gamla ordspråket " ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen" håller inte längre. Modern vetenskap har kommit fram till att vi ska äta minst 10 portioner frukt eller grönsaker varje dag för att minska risken för olika sjukdomar. En portion kan motsvaras av tex, ett mindre äpple. Vad bra för dom då som gillar frukt och grönsaker och även att magen tål dessa fibrer som både frukt och grönsaker innehåller. Min mage skulle inte palla med för mycket så jag håller mig till ett äpple om dagen. Bättre än ingenting i alla fall....
En annan sak som jag läste om var att färdiga grönsaks sallader som ligger i påse och är klara att bara hälla upp i salladsskålen visar att att dom riskerar att innehålla bakterier som kan orsaka sjukdom hos människor. Bakterierna kan hamna på grönsakerna till exempel under odlingen via vattning eller under hanteringen av salladen på väg till konsumenten. Bakterierna dör inte eftersom inte salladen hettas upp. Viktigt att salladen kylförvaras, men en viss risk för bakterier finns ändå. Jag skulle aldrig köpa färdig sallad. Det är ju hur enkelt som helst att göra egen sallad och skölja den ordentligt. Snart finns allting färdigt och vi behöver inte göra nånting nu när tid är en bristvara....
Det blev lite blandat väder i helgen, men igår på eftermiddagen kunde man njuta av solen. Så det gjorde vi med fika ute och hundarna fick sitt också såklart....
Nellie tycker att det är spännande med småkrypen som börjar komma fram. Hon kan ligga länge och titta på en myra eller en liten fluga..** Ha det gott♥
Hebbe

Ja den tröjan blev poppis hos Moa,Loke blev liksom lagom glad över sin..Här blir det balkonghäng nu en stund +20 just nu..Haé Kram.

Yvonne

Sallad fixar man själv bäst!
Nellie kommer att få fullt upp nu när det våras!
Här har det varit sol hela dagen.
S....Dessa ungdomar ger så mycket av sig själv.
Man mår så bra i deras sällskap!
God natt vännen!
sov så gott!
kram o pööösss

Anki

Härliga Nellie! Jag gillar också att studera småkrypen :)
Färdiga sallader i påse, plockgodis och salladsbarer ... är skeptisk till allt detta - speciellt under influensa/ förkylningstider.
Ha det gott!
Kram

Yvonne

Godmorgon!
Väntar på solen.
Ska snart till tandläkaren.
Ha en bra dag vännen!
Morgonkram!

marianne

Så fin bild på Nellie, det var nog sommar på de flesta ställena i går.

Hur tycker din mage om juice? Jag juicar frukt och grönt till mellis eller kvällen, då får jag i mej en hel del nyttigheter. Mixar ihop smothies av bär också, det känns mer mättande och lättare att dricka vitaminerna tycker jag.

Jag har ju stallet på gården och sköter det mesta av ut och in, men vi har en varsin helg, fredag kväll - söndag kväll och en helg som jag tar in och de andra tar ut, så var fjärde helg är jag helt fri och var fjärde har jag bara insläpp.

Ha en fin dag,
kram

Hebbe

Som så ofta tidigare,,originalet är oftast bäst,i detta fallet är The Platters originalversion klart bäst,,som nummer 2 har jag Dolly..Haé Kram.

Yvonne

Solen är här 23.1 +
blusen är "min" färg .

Kram!

Marianne

Det med träningen gäller även hästar...man måste sluta medan det fortfarande är roligt, så jag antar att det gäller alla djur och barn också.

Det blåste kallt här idag, inte alls lika skönt som i går.

Tycker absolut du ska prova göra juicer och se om magen godkänner det, mina favoriter är apelsin/morot/ingefära eller fänkål/päron :)
Men ofta tar jag bara det som är kampanjpris i affären.

Yvonne

Här har det varit en solig varm dag!
Natti vännen!
Kramen o Pööösssen

Yvonne

Godmorgon!
Jag vill ha repris på gårdagens väder.
Ha en bra dag!
Kram!

Camilla

Håller med dig! Ska man inte ens orka strimla salladen själv längre???

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress